تیلار مخزن ، پیشرو در اجرا و طراحی تاسیسات مکانیکی

نصب و تعمیر مخزن دوجداره و کویل دار

نصب و تعمیر مخزن دوجداره و کویل دار

نصب و تعمیر مخزن دوجداره و کویل دار

نصب و تعمیر منبع دوجداره و کویل دار جزو مهمترین خدمات نگهداری موتورخانه گرمایشی است . این جزو خدماتی است که مشتریان ما به وفور از ما می‌خواهند . این خدمات جزو سرویس های تخصصی در موتورخانه است و در دسته تعمیرات موتورخانه قرار می‌گیرد . به طور کلی مخازن آب گرم غیر مستقیم ، که منابع دو جداره و کویلی را شامل می‌شوند ، بعد از گذشت چند سال پوسیده می‌شوند . بعد از پوسیدگی ، مخزن سوراخ می‌شود که اصطلاحا می‌گویند که مخزن ترکیده است .

چه زمانی برای نصب و تعمیر مخزن دوجداره و کویل دار مناسب است؟

منابع ذخیره آب گرم مصرفی ، بعد از مدت زمانی با توجه به ضخامت مخزن و فشار کارکرد سیستم سوراخ می‌شوند. با توجه به اینکه این مخازن را از ورق گالوانیزه می‌سازیم ، معمولا این مخازن بین 8 تا 12 سال عمر مفید دارند . لذا بعد از مشاهده عمر مفید آن باید بازدید های دوره‌ای انجام شود. بهترین زمان تعویض مخازن آبگرم دوجداره و کویلی ، در تابستان است . همچنین برای تعویض این منابع ، ما سعی می‌کنیم در روزهای اواسط هفته این خدمات را ارائه دهیم . چون در اواخر هفته  ،خانواده های محترم در حال استراحت و یا پذیرایی از مهمان‌های خود هستند . 

نصب منبع دو جداره در موتورخانه به چه شکل است؟

معمولا مخازن دو جداره  ، در موتورخانه‌های گرمایشی به صورت افقی و در ارتفاعی بالاتر از دیگ قرار می‌گیرند . مخازن دو جداره به طور کلی از یک جداره داخلی نگهدارنده آب ذخیره و یک جداره خارجی گردش آب گرم دیگ ساخته شده اند. این مخازن دارای جداره داخلی ضخیم تر هستند که جزو قسمت پر فشار سیستم در نظر گرفته می‌شوند . قسمت خارجی که آب در گردش دیگ است ، جزو منطقه کم فشار است که ضخامت کمتری دارند. شکل زیر ، نحوه نصب منبع دوجداره در موتورخانه گرمایشی را نشان می‌دهد.

دیاگرام نصب منبع دوجداره در موتورخانه
دیاگرام نصب منبع دوجداره در موتورخانه

نصب منبع کویل دار در موتورخانه به چه شکل است؟

منبع کویل دار به دو صورت افقی و عمودی تولید می‌شود. معمولا مخازن کویل دار را به صورت عمودی نصب می‌کنیم . دلیل آن استفاده از فضای کمتر در موتورخانه گرمایشی است . همچنین داشتن پایه در مخازن کویل دار ، باعث می‌شود هزینه ساخت خرک برای نگه داشتن مخزن را کم کنیم . ولی به صورت کلی هزینه بهره برداری از مخزن کویل دار بیشتر از مخزن دوجداره است . دلیل آن استفاده از کویل مسی در منبع کویل دار ایستاده یا افقی است که برای گرم کردن مخزن کویل دار استفاده می‌شود. شکل زیر ، یک نمونه ، منبع کویل دار ایستاده و افقی را در کنار همدیگر نشان می‌دهد.

شماتیک نصب یک منبع کویل دار ایستاده درموتورخانه گرمایشی
شماتیک نصب یک منبع کویل دار ایستاده درموتورخانه گرمایشی نشان داده شده است. معمولا به یک منبع کویل دار 5 خط لوله اصلی الصاق می‌شود.

در انتخاب منبع دوجداره و کویل دار به چه نکاتی باید دقت شود؟

برای انتخاب منبع دوجداره، باید ابتدا ضخامت مناسب برای منبع را در نظر گرفت. برای اینکار ابتدا باید فشار داخل سیستم را در نظر بگیریم. سپس با استفاده از داده‌های مربوط به فشار کاری، باید ضخامت داخلی و خارجی مخازن مورد نظر را تعیین کرد. با توجه به اینکه این مخازن از ورق گالوانیزه درست شده است ، لذا باید ضخامت مناسب جهت کارکرد در شرایط فشار مناسب را تعیین کرد. همین مساله در مورد منبع کویل دار هم صادق است . یعنی با توجه به فشار کاری ، باید تعیین کنیم که جه ضخامتی برای این کار مناسب است؟

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.