تیلار مخزن ، پیشرو در اجرا و طراحی تاسیسات مکانیکی

موتورخانه ساختمان چیست؟

موتورخانه ساختمان چیست؟

موتورخانه ساختمان چیست؟

موتورخانه ساختمان چیست و به چه تجهیزاتی اتلاق می‌شود؟ شاید از قدیم الایام یکی از مهمترین قسمت های یک ساختمان ، موتورخانه مرکزی آن باشد. موتورخانه قلب تپنده یک ساختمان است. ولی به صورت کلی ، موتورخانه به یک سیستم مرکزی برای تامین گرمایش و سرمایش مورد نیاز در یک ساختمان اطلاق می‌شود.

انواع کاربرد موتورخانه ساختمان چیست؟

موتورخانه ساختمان به صورت کلی برای گرمایش و یا سرمایش یک ساختمان استفاده می‌شود. در واقع موتورخانه مجموعه‌ای از تجهیزات است ، که با همکاری یکدیگر ، شرایط مطلوب و مطبوع را برای زندگی در محیط ساختمان فراهم می‌کند. در این مقاله بیشتر به معرفی اجزای یک موتورخانه پرداخته‌ایم. علت نامگذاری تجهیزات مکانیکی به موتورخانه، وجود پمپ‌ها و یا موتورها در فضای موتورخانه است.

اجزای اصلی تشکیل دهنده یک موتورخانه عبارتند از :

1.دیگ آب گرم یا دیگ بخار

دیگ در موتورخانه به صورت پره های جداگانه است که به وسیله دیگ جمع کن به هم متصل میشوند.تعداد واندازه های این پره ها بر اساس اندازه ساختمان واحتیاج به آب گرم می‌تواند متفاوت باشد.

آب گرم درون دیگ مستقیما به رادیاتورهای داخل ساختمان رفته وبرای گرم شدن واحدها استفاده میشود ومقداری هم به منبع کوئل رفته  و باعث گرم شدن آب درون کویل منبع کویل دار می‌شود. دیگ‌های موتورخانه همچنین می‌تواند از نوع فولادی باشد که توضیح آن را در این قسمت نیاورده‌ایم.

 2.مشعل

برای گرم کردن آب درون دیگ از مشعل استفاده میشود به اینصورت که با شروع به کار دمای آن بالا می‌رود وزمانی که به دمای مشخصی که در ترموستات تعیین شده است رسید، خاموش می‌شود. هنگامی که دما از حد معینی پایین تر بیاید شروع به کار می‌کند. مشعل‌ها می‌توانند از نوع گازی ، گازوئیلی ، مازوت سوز و یا دوگانه سوز باشند.

3.منبع کویل دار و یا منبع دوجداره

در سیستم موتورخانه آب گرم شده درون دیگ بعدار انتقال به منبع کوئل  وارد لوله های مسی میشود واین لوله های مسی در منبع قرار گرفته اند.آب گرم بعداز وارد شدن به این لوله ها به صورت غیرمستقیم آب درون منبع را گرم میکند آب گرم داخل منبع کوئل  به واحدها میرود وبرای شستشو استفاده میشود.

4.چیلر تراکمی و یا جذبی

یکی از مهمترین تجهیزات در یک موتورخانه چیلرها هستندچیلر یا سردکن در فرایند سرمایشی مربوط به موتورخانه نقش به سزایی دارد. این وسیله می‌تواند دمای آب را از طریق سیکل سرمایش تا حدود ۴ الی ۸ درجه سانتی گراد بالای صفر، کاهش دهد و به این ترتیب آب را خنک کند. سپس، آب خنک شده توسط چیلر وارد فرایند سرمایش ساختمان شده و با انتقال از طریق کانال های سرمایشی به داخل ساختمان موجب خنک شدن محیط می‌شود.

به طور کلی، چیلرها به دو گروه چیلر تراکمی‌و چیلر جذبی دسته بندی می‌شود. در چیلر تراکمی، در ابتدا کمپرسور فشار گاز را کاهش داده و وارد کندانسور می‌کند. سپس، گاز موجود در کندانسور به تدریج سرد شده و به مایع تبدیل می‌شود و در نهایت وارد اپراتور شده و گرمای آبی که در نزدیکی اپراتور است را جذب کرده و آب را خنک می‌کند.

5.پمپ گردش آبگرم یا سیرکولاتور

برای زیاد شدن فشار آب و همچنین کمک به گردش آب درون سیستم موتورخانه از پمپ ها استفاده می‌شود؛ بنابراین آب در سیستم گردش می‌کند و آب گرم درون آن مانند پمپاژ قلب به گردش می‌آید.

6.منبع انبساط 

منبع انبساط سیستم موتورخانه معمولاً در پشت بام قرار می‌گیرد و آب بخار شده اضافی درون دیگ به آن منتقل می‌شود تا در آنجا نگهداری شود. زمانی که آب دیگ کم شود از منبع انبساط آب به دیگ تزریق می‌شود تا سیستم خشک کار نکند.

7.لوله های اتنقال دهنده

این لوله ها اجزای مختلف موتورخانه را به هم وصل می‌کنند و مانند رگ ها آب را درون خود به جریان می‌آورند. اجرای درست لوله کشی موتورخانه بسیار مهم است و در صورت نداشتن دانش کافی مجری لوله کشی موتورخانه، سیستم گرمایشی دارای مشکلات بزرگی خواهد شد که هزینه های اقتصادی و زمانی زیادی را به ساکنان ساختمان وارد خواهد کرد.

8.کلکتور موتورخانه

کلکتور ها در موتورخانه نقش تقسیم و توزیع آب را دارند. از یک لوله بزرگ تشکیل شده اند که انشعابات زیادی از روی آن ها گرفته می شود و هر کدام با توجه میزان مصرف، سایز لوله متفاوتی دارند. کلکتور ها روی دیگ ها، پمپ ها و هر جایی که قصد توزیع آب به چند مصرف کننده را داریم مورد استفاده قرار می گیرند.

9.سیستم کنترل هوشمند

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه (bms)، سامانه‌ای است که از طریق آن تجهیزات داخل موتورخانه متناسب با نیاز حرارتی داخل ساختمان کنترل می‌شوند. تشخیص این نیاز از طریق سنسورهای داخل و خارج ساختمان و با توجه به شرایط محیطی توسط سیستم هوشمند صورت می‌پذیرد، این امر باعث می‌گردد تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت موتورخانه میزان استهلاک تجهیزات کاهش یافته و آسایش حرارتی داخل ساختمان در حد استاندارد خود تنظیم گردد.

انواع دیگ موتورخانه

دیگ های با مصارف گرمایش در صنعت ، با توجه به نوع متریال ، می‌توانند از نوع آب داغ و یا بخار باشند. تفاوت این دو نوع دیگ در دمای آب خروجی آنها برای مصارف مختلف است.

معرفی اجمالی دیگ‌های بخار و دیگ‌های آبگرم

دیگ آب داغ بواسطه فشار داخلی دیگ، می‌تواند ب را تا دمای 130 درجه سانتیگراد داغ کند بدون آنکه تبدیل به بخار شود. دیگ های آبگرم حداکثر دمای 90 درجه را ارائه می‌دهند. بنابراین دیگ مناسب جهت مصارف شوفاژ و آبگرم مصرفی خانگی دیگ های آبگرم هستند.

دیگ های آبگرم از لحاظ جنس بدنه به دو نوع چدنی و فولادی تقسیم بندی می‌شود و اینجا جایی است که انتخاب برای مصارف خانگی وارد دوراهی می‌شود.

هر دو مورد دیگ های آبگرم فولادی و چدنی مزایای خود را داشته و می‌توانند در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

مقایسه‌ی دیگ‌های چدنی و دیگ‌های فولادی

 

دیگ چدنی

 

  1. دیگ‌های چدنی را بصورت قطعات (پره‌ها) مجزا و بوسیله ریخته‌گری چدن می‌سازند و در محل مونتاژ می‌کنند.
  2. اتصالات دیگ چدنی پس از مدت زمانی نزدیک به 10 سال (کمتر یا بیشتر نسبت به دقت مونتاژ و نحوه به کار گیری) دچار فرسودگی می‌شوند و امکان خرابی آن بسیار بالا می‌رود.
  3. قیمت دیگ های چدنی بازار به میزان قابل توجهی از دیگ های فولادی استاندارد کمتر می باشد.
  4. یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر گرفت امکان افزایش ظرفیت در دیگ های چدنی است. در دیگ های چدنی بدلیل استفاده از پره ها بجای دیگ یکپارچه امکان اضافه نمودن ظرفیت مقدور بوده حال آنکه دیگ های فولادی بدلیل یکپارچه بودن بدنه این امکان را ندارند. پس اگر در آینده میخواهید بنای خود را افزایش دهید می توانید روی دیگ چدنی با پره های بیشتر حساب کنید. 
  5. دیگ‌های چدنی، بدلیل نیازمندی به تکنولوژی ریخته‌گری صنایع سنگین ، تنها توسط دو کارخانه شوفاژ کار و لوله و ماشین سازی ایران تولید می‌شوند. بنابراین خیالتان از خرید یک جنس استاندارد داری پشتیبانی راحت است.

 

دیگ فولادی

 

  1. دیگ‌های فولادی را بصورت یکپارچه با استفاده از ورق‌های فولادی و لوله‌های آلیاژی آتش خوار می‌سازند.
  2. طول عمر آلیاژ فولاد از آلیاژ چدن بسیار بالاتر است مخصوصا زمانیکه در برابر حرارت بالای یک مشعل قرار گیرد. دیگ های فولادی معمولا از یک نقطه سوراخ می شوند ولی این اتفاق ممکن است بیشتر از 25 سال طول بکشد.
  3. دیگ های فولادی را معمولا در کارگاه های کوچک یا بزرگ می‌سازند. عدم توجه به اصالت برند و استاندارد بودن آن،ممکن است مشکلات جدی در آینده برای موتورخانه شما ایجاد کند.

سرمایش و تهویه مطبوع در موتورخانه های ساختمان چیست و به چه چیزی اطلاق می‌شود؟

شاید در حال حاضر ، ایجاد یک فضای مناسب از لحاظ رطوبت و دما ، در فصول گرما بسیار مهم باشد . در فصول گرم ، داشتن یک سیستم یکپارچه برای اینکه بهترین عملکرد را به ساختمان بدهد، بسیار حائز اهمیت است . سرمایش و تهویه مطبوع، شاخه ای از مهندسی مکانیک است ، که به حل این مشکل می‌پردازد. منظور از سرمایش و تهویه مطبوع ، ایجاد یک فضای مناسب از لحاظ رطوبت و دما برای انجام فعالیت‌های مختلف است. در این بخش به معرفی برخی موتورخانه‌های سرمایشی پرداخته‌ایم.

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.