تیلار مخزن ، پیشرو در اجرا و طراحی تاسیسات مکانیکی

انتخاب شیر اطمینان مناسب برای منبع کویل دار و منبع دوجداره

انتخاب شیر اطمینان مناسب برای منبع کویل دار و منبع دوجداره

انتخاب شیر اطمینان مناسب برای منبع کویل دار و منبع دوجداره

انتخاب شیر اطمینان مناسب برای منبع کویل دار و منبع دوجداره ، از جمله مسائلی است که در سیستم تاسیسات در حال حاضر ، در نگهداری تاسیسات مکانیکی بسیار تاثیر می‌گذارد. جمعیت شهرها روز به روز در حال افزایش است و یکی از مشکلات بسیاری از واحدهای مسکونی و تجاری یا صنعتی، اصطلاحا نبودن فشار مناسب برای کل سیستم است. دلیل این امر، کاهش مقدار آب یا دبی تزریق شده به لوله‌های شهری است.

یکی از اولین راه حل‌هایی که به ذهن بسیاری از مردم می‌رسد، انتخاب یک پمپ پر فشار با توان بالا برای جبران این کمبود آب است. انتخاب یک پمپ با فشار بالا، یک راه حل مناسب برای تامین دبی و فشار مناسب ساختمان است، ولی در بسیاری از موارد به دلیل انتخاب یک پمپ با ظرفیت بسیار بالا، باعث افزایش فشار در سیستم می‌شود و در نهایت باعث نشتی یا ترکیدگی برخی از قسمت‌های موتورخانه می‌شود. در اینجا وجود یک شیر اطمینان مناسب برای جلوگیری از ایجاد مشکل در کل قسمت تاسیسات می‌تواند راه حل مناسبی باشد. ولی چه شیر اطمینانی و با چه فشاری مناسب است؟

انتخاب شیر اطمینان مناسب برای منبع کویل دار و منبع دوجداره چیست و چگونه انجام می‌شود؟

وظیفه شیر اطمینان، کم کردن فشار سیستم در زمانی است که فشار کاری سیستم بیشتر از حد مجاز انتخاب شده برای کل سیستم باشد. ولی چگونه و با چه پارامتری این شیرهای اطمینان باید در مدار قرار بگیرند. یکی از مشکلات سیستم‌های تاسیسات در حال حاضر در سطح کشور، استفاده از پمپ‌های دو پروانه دو اسب برای تامین آب مصرفی در واحدهای مختلف مسکونی و تجاری است. استفاده از این نوع پمپ‌ها ، می‌تواند حتی تا 20 واحد مسکونی را پوشش دهد. ولی مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که تنها یک واحد مسکونی آب را باز کند و پمپ به صورت کامل در حال بهره برداری قرار بگیرد. در اینصورت تمامی توان پمپ برای تامین فشار و دبی برای یک واحد به کار گرفته می‌شود و فشار بالایی به سیستم وارد می‌کند. (معمولا 7 بار)

این فشار باعث ترکیدگی مخازن دوجداره و کویلی در بسیاری از مناطق می‌شود. معمولا در تمامی مخازن آبگرمکن مستقیم (مانند آبگرمکن‌های مشعل دار یا قدیمی خانگی) و آبگرمکن‌های غیر مستقیم (مانند مخازن دوجداره و کویل‌دار موتورخانه) شیر اطمینان تعبیه می‌کنند. ولی به طور کلی این شیرهای اطمینان (Pressure Relief Valve) روی فشار 12 بار تنظیم می‌شود. با توجه به ضخامت منابع کویلی و دو جداره، معمولا قبل از فشار 6 بار این مخازن از یک قسمت دچار ترکیدگی می‌شود. برای جلوگیری از این عمل باید شیر اطمینان مناسب برای فشار مناسب ساختمان استفاده کرد. برای این کار، ابتدا باید فشار مناسب برای یک ساختمان را تعیین کرد. در ادامه ما به این مطلب خواهیم پرداخت.

فشار مناسب پمپ برای یک ساختمان چگونه محاسبه می‌شود؟

برای این امر، فشار ورودی به پمپ و ارتفاع ساختمان بسیار مهم است. ولی به صورت کلی ، در صورتی که فشار را به صورت لوکال در قسمت بعد از پمپ بررسی کنیم، باید این فشار برابر با جمع سه پارامتر ارتفاع ساختمان، فشار پشت سیستم‌های مصرفی (مانند دوش یا روشویی) و افت هد یا فشار در لوله‌ها باشد. در اینصورت داریم:

The net pressure of pump = The height of the buildin + 15 m(The pressure behind the consumer) + 10 m ( The head loss in piping systems)

فشار نهایی بعد از پمپ = ارتفاع ساختمان + 15 متر ارتفاع برای پشت مصرف + 10 متر برای تلفات در نظر گرفته‌ایم.

مثال: فشار مناسب برای یک ساختمان 6 طبقه را حساب کنید!

فشار مناسب برای این سیستم، برابر با ارتفاع ساختمان (6 × 3.2 متر که در مجموع میشود 19.2 متر) + 15 متر فشار پشت مصرف کننده + 10 متر بابت تلفات (این مقدار به صورت حدودی در نظر می‌گیرند.) = 44.2 متر

برای انتخاب شیر اطمینان ، فشار نهایی کار را مقداری بالاتر از فشار کاری کل سیستم باید در نظر بگیریم. در این صورت با در نظر گرفتن 5 متر بالاتر برای شیر اطمینان، شیر اطمینان مناسب برای این ساختمان باید روی 5 بار تنظیم شده باشد. همچنین مخزن مورد نظر باید برای 5 بار با احتساب مقدار حد مجاز خوردگی و شرایط کاری طراحی و تولید شده باشد.

برای دیدن بقیه محصولات به صفحه فروشگاه ما مراجعه کنید!

برای دیدن نمونه کارهای ما ، به وبسایت شرکت ما مراجعه کنید!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.