تیلار مخزن ، پیشرو در اجرا و طراحی تاسیسات مکانیکی

اسیدشویی منبع کویل دار

اسیدشویی منبع کویل دار

اسیدشویی منبع کویل دار

اسیدشویی منبع کویل دار ، یکی از مهمترین خدمات در زمینه نگهداری موتورخانه و تصفیه خانه‌های مختلف است. دلیل این امر، به خاطر این است که بعد از مدت زمانی، کویل مسی موجود در منبع کویلی رسوب می‌گیرد. رسوب موجود بر روی لوله‌های مسی ، مانع از انتقال حرارت از سمت آب دیگه به سمت آب مصرفی می‌شود. فلذا اسید شویی کویل‌های منبع کویل دار، یک امر بسیار مهم برای عملکرد سیستم است. شکل زیر یک نمونه کویل حرارتی را قبل و بعد از اسیدشویی نشان می‌دهد.

قبل و بعد ا ز اسید شویی یک مبدل حرارتی
قبل و بعد ا ز اسید شویی یک مبدل حرارتی

اسیدشویی منبع کویل دار به چه شکلی صورت می‌پذیرد؟

اسیدشویی منابع کویلی ، معمولا با استفاده از اسید دیسکلر صورت می‌گیرد . یک مخزن را به اندازه مورد نیاز ، پر از اسید کلریک میکنیم. سپس دسته لوله مبدل حرارتی و یا کویل مخزن کویلی را برای چند ساعت درون این مخزن قرار می‌دهیم. اسیدشویی جزو کارهایی است که بسیار تخصص نیاز دارد. لذا از انجام آن بدون در نظر گرفتن اصول ایمنی خودداری کنید!

یک نمونه ظرف اسید که برای اسید شویی منابع کویل دار استفاده می‌شود
یک نمونه ظرف اسید که برای اسید شویی منابع کویل دار استفاده می‌شود

مقایسه اسید شویی با رسوب زدایی مکانیکی

روش‌های مختلفی برای رسوب زدایی لوله‌های مبدل حرارتی وجود دارد. روش‌های مکانیکی با فشار آب از جمله این روش‌ها هستند. ولی در بین این‌ها، روشی ه از همه ساده تر است و هزینه پایینتری دارد، رسوب زدایی به روش اسید شویی است . یعنی با اسید شویی اسید کلریک ، رسوب‌های مختلف به روش شیمیایی ، از لوله جدا می‌شود. شکل زیر یک نمونه از مبدل حرارتی قبل از اسید شویی را نشان می‌دهد.

 

قبل از اسید شویی

دلیل تشکیل رسوب بر روی کویل حرارتی چیست؟

آب ، تقریبا مهمترین حلال روی کره زمین است. انواع نمک‌ها و خوراکی‌ها را به خود جذب کرده و حل می‌کند. انواع نمک‌های مختلف موجود در آب دریاها و اقیانوس‌ها گویای این مطلب است. همچنین آب قدرت زیادی در حل کلسیت‌ها و رسوبات مختلف دارد . آب سرد به راحتی کلسیت‌ها را در خود حل می‌کند. ولی در دمای بالاتر ، مقدار حلالیت آب درباره این موارد پایین می‌آید. فذا شاهد تشکیل رسوب بر روی وسایل مختلف، مانند سماور هستیم. برای همین، تشکیل رسوب را به خودی خود در آب گرم بسیار بیشتر میبینیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.